Een mediawijsheidspakket voor scholen
StoryLab werkt samen met enkele Genkse scholen aan een mediawijsheidspakket voor de derde graad in het middelbaar onderwijs. Dat pakket heeft als doel de vakoverschrijdende eindtermen in verband met mediawijsheid in te vullen. Het wil leerlingen een inzicht geven in de werking van de media en aangeven wie de spelers in het medialandschap zijn. Daarbij ligt de focus op journalistiek in zijn ruimste vorm. Het wil vooral meer zijn dan een les in het aanpassen van privacy-instellingen op Facebook.
Een eerste hoofdstuk geeft een overzicht van hoe het Vlaamse medialandschap er vandaag uitziet. De leerlingen ontdekken door middel van een praktijkoefening hoe nieuwsgaring in zijn werk gaat en wie daar verantwoordelijk voor is. Een tweede hoofdstuk behandelt de deontologische code van de journalist aan de hand van ‘good practice’ en ‘bad practice’. Door de link met de goede en slechte methodes, leren de leerlingen wat de rechten en de plichten zijn van de journalist, en wat de resultaten zijn als de code gevolgd wordt.
In een eerste fase overloopt StoryLab met Genkse leerkrachten wat de valkuilen en moeilijkheden zijn om de eindtermen in verband met mediawijsheid in te vullen. De leerkrachten testen het lessenpakket dat uit dat overleg voortkomt, en geven aan waar verbeteringen mogelijk zijn. Aan het begin van het schooljaar 2014-2015 is het lessenpakket Mediawijsheid beschikbaar voor download. De lessen zullen beschikbaar voor Prezi en Smartboard.
StoryLab staat voor vernieuwing en een inhoudelijk sterke aanpak. Wil je meer informatie toekrijgen over het mediawijsheidspakket, gebruik dan dit formulier.