Het einde van de homepage
In mei 2014 kon BuzzFeed de hand leggen op het inmiddels beruchte New York Times Innovation Report 2014. Het document maakte gewag van het feit dat bezoek op de homepage op twee jaar tijd meer dan gehalveerd was.
Uit het rapport:
Traffic to the home page has been declining, month after month, for years. Traffic to section fronts is negligible. Traffic on our mobile apps, which are mostly downstream replicas of our home page and section fronts, has declined, as well.
De daling van het gebruik van de mobiele app is hierbij ook significant, en waarschijnlijk gerelateerd. Homepages en apps zijn immers pull media, d.w.z. ze zijn afhankelijk van lezers/gebruikers die hen actief opvragen. Het is net die gewoonte die gewijzigd is. Straffer nog: de ‘gewoonte’ om nieuws op te vragen is in verval.
Pull media werden op korte tijd vervangen door push media. Informatie – in de vorm van status updates, foto’s van vrienden, grappige video’s, en soms zelfs nieuwsartikels – komt naar je toe. En media in andere vormen,… vinden de gebruiker niet. Het sociale web heeft gewonnen: webtrafiek naar nieuwssites komt binnen via de achterdeur van de sociale media.
The Guardian trok alvast de nodige lessen uit deze snelle wijzigingen en herformateerde hun website volgens het principe: “elk artikel is een homepage“. Saaie kolommen werden daarbij vervangen door containers die, voor wat de nieuws- en sportsecties betreft, op meer dan 60 mogelijke manieren ingevuld kunnen worden.
Het begrip ‘homepage’ is toe aan een ruimere, bijgestuurde invulling. Voor Melody Joy Kramer betekent dat: “any way for a user to first encounter content“. En dat resulteert in het beknopt, maar zeker niet volledig overzicht: “64 Ways To Think About a News Homepage“.
NowThis, een bedrijfje dat nieuwsvideo’s wil heruitvinden, dumpte op 6 februari 2015 haar website volledig en zet 100% in op het sociale web voor de verspreiding van content. “Homepage. Even the word sounds old. Today the news lives where you live.”
De beslissing van NowThis kwam er niet toevallig één dag nadat John Herrman een onvermijdelijke, industriële verschuiving voorspelde van websites naar platform-native content.
Als storyteller doe je er goed aan om strategisch na te denken over de kanalen waar je verhalen geconsumeerd kunnen worden. Die kanalen lijken bepalend te worden voor het format.
© 2015 – StoryLab – Stefan Kolgen