Cardification #1: journalistiek als kwartetspel
Traditionele journalistiek is in toenemende mate onverenigbaar met onze devices – zoals smartphones en tablets. We moeten nieuwe manieren verzinnen om verhalen te vertellen. In die zoektocht lijkt cardification een interessante piste om content deelbaar te maken en beter af te stemmen op de mobiele gebruiker.
Cards zijn kleine, deelbare stukjes content die je best kan vergelijken met kaartjes in een kwartetspel. Ze kunnen gerangschikt en/of samengebracht worden in een stack (stapel) volgens thema, onderwerp of andere criteria. Het kleine, rechthoekige scherm van mobiele apparaten leent zich uitstekend voor deze benadering.
Twitter Cards bieden de mogelijkheid om automatisch foto’s of andere media toe te voegen aan een tweet door slechts enkele lijntjes html-code toe te voegen aan je webpagina’s. Telkens wanneer een gebruiker links naar jou content deelt, wordt er automatisch een ‘Card‘ toegevoegd aan die tweet. De kans op een doorklik stijgt daardoor aanzienlijk.
Bij onderstaande voorbeelden valt het meteen op dat het design van de foto geoptimaliseerd werd om social sharing te bevorderen.
Not so happy feet – scientists say climate change likely to affect penguins http://t.co/07CLNs5I6Z #bbcgofigure pic.twitter.com/7XGxiNsg3h
— BBC News (World) (@BBCWorld) 1 juli 2014
These were the most-mentioned #BEL v #USA players on Twitter during the match #WorldCup pic.twitter.com/rdrKj7lCFU
— Twitter Data (@TwitterData) 1 juli 2014
Een andere toepassing is terug te vinden bij Vox. Zij bieden een reeks explainers aan, waarbij elk stapeltje kaarten in zijn geheel of elk kaartje apart kan worden gedeeld.
In september 2014 lanceerde Al Jazeera een app voor iOs en Android, gericht op een jong doelpubliek. AJ+ maakt gebruik van een stack-weergave volgens thema, zodat gebruikers content in de vorm van interactieve cards kunnen consumeren en delen. Om publieksengagement te optimaliseren defineerde Al Jazeera een zestal kaarttypes, waaronder een Art Card (infografiek), Debate Card (opiniepeiling) en Quiz Card (test je kennis).
Cardification is een opkomende trend en biedt een antwoord op het aanbieden van kleine, deelbare stukje content voor mobiele platformen en kleine schermpjes.
Meer over #Cardification: Amy Webb – Lulu Pinney