Lespakket: Recht op Afbeelding
Het gebruik van allerlei vormen van beeldmateriaal evolueert razendsnel. Tegenwoordig hebben veel mensen steeds een camera op zak… de smartphone! Maar niet alleen het fotograferen en filmen is vanzelfsprekend geworden, ook het verspreiden van dit beeldmateriaal was nooit zo eenvoudig: sociale netwerksites, apps zoals Snapchat, Youtube, … alle zijn ze gericht op het delen van informatie en beeldmateriaal. Deze razendsnelle evolutie heeft zowaar iedereen overdonderd en onze levenswijze en samenleving grondig veranderd. Vroeger communiceerde men hoofdzakelijk met woorden. Nu worden we vooral overstelpt met razendsnelle beelden over van alles en nog wat, over onszelf, onze kinderen, onze familie, onze sportclub, onze school, onze klas.
Maar vormt deze evolutie geen gevaar voor onze privacy? Kunnen we weigeren om gefilmd te worden, kunnen we verbieden dat beeldmateriaal over ons verspreid wordt, of worden we gedwongen om mee te gaan in de hype van het online delen van beeldmateriaal?
We willen met dit lespakket een antwoord bieden op deze vragen. De les rond “recht op afbeelding” vormt de kern van dit lespakket. In deze les wordt aan de leerlingen duidelijk gemaakt dat het feit dat het maken en verspreiden van kwaliteitsvol beeldmateriaal tegenwoordig eenvoudiger dan ooit te voren is, niet wil zeggen dat alles zomaar gefilmd/gefotografeerd en vervolgens online gedeeld mag worden. Hierbij ligt de focus op dagdagelijkse voorbeelden uit de leefwereld van jongeren: van het nemen van selfies tot het filmen van scoutsfuiven. Bijgevolg zal niet alles wat er te zeggen valt over het maken en gebruiken van beeldmateriaal, behandeld worden.
Naast de handleiding voor deze les, biedt dit lespakket ook achtergrondinformatie over het recht op afbeelding. Op deze manier kan u zich gemakkelijk inwerken in de lesmaterie.
Dit lespakket heeft een breed doelpubliek: de 2e en 3e graad secundair. Dit zorgt ervoor dat de les “recht op afbeelding” geschikt moet zijn voor een zeer divers publiek: de ene klas is de andere niet. Daarom bevat dit lespakket een standaardles die desgewenst door de leerkracht kan aangepast worden. U kan hiervoor gebruik maken van de vele alternatieve lesopties die in de leshandleiding zijn opgenomen.
De realisatie van dit lespakket is het resultaat van de vruchtbare samenwerking tussen het ‘ik beslis’-team van de Privacycommissie en C.H.I.P.S. StoryLab. Dankzij de unieke combinatie van de kennis, ervaring en vaardigheden van beide organisaties zorgt dit lespakket voor een kennismaking met het recht op afbeelding aan de hand van voorbeelden en lesmethoden op maat van leerkracht en leerlingen.
We hopen dat dit lespakket op een positieve manier kan bijdragen aan een bewustere en privacyvriendelijkere attitude rond het maken en gebruiken van beeldmateriaal bij onze kinderen en jongeren. De moderne technologie met de mogelijkheid tot het op eenvoudige manier maken en delen van kwaliteitsvol beeldmateriaal biedt ontelbare boeiende mogelijkheden en toepassingen. We hopen dan ook dat kinderen en jongeren ermee vertrouwd raken en er, zich bewust van en met respect voor hun privacy en die van anderen, gebruik van kunnen maken.
Download:
- Lespakket “Recht op Afbeelding” (pdf)
- Extra lesmateriaal:
- Foto lesdeel 1 (jpg)
- Quiz lesdeel 4 (powerpoint)
- Interactieve foto-oefening lesdeel 5 (online)
- Opdracht (word)
- Cases uit het lespakket (word)
- Samenvattende fiche (pdf)
- Folder “Recht op Afbeelding” (pdf)
- Volledig lespakket + extra lesmateriaal (zip)