Virtual Reality is zonet mainstream gegaan
Op 5 november lanceerde de New York Times haar eerste virtual reality film ‘The Displaced‘ tijdens een gezamenlijke streaming. Enkele dagen later kregen meer dan een miljoen abonnees een Google Cardboard setje toegezonden.
In ‘The Displaced’ word je meegenomen in de wereld van 3 kinderen die omwille van oorlog hun thuis hebben moeten verlaten. Je stapt letterlijk mee in hun wereld aan de hand van 360° video.
De technologie die hiervoor gebruikt wordt is de Jump-cameraopstelling, waarbij 16 GoPro camera’s in een circelvormige module geplaatst worden. De beelden van deze camera’s worden softwarematig verwerkt tot stereoscopische virtual reality.
Om de beelden te bekijken heb je een speciale bril nodig: Google Cardboard. Dat is een kartonnen kijkdoos die lijkt op een verrekijker en waarin je je smartphone kan plaatsen. Via een speciale app worden de stereoscopische beelden geprojecteerd naar het juiste oog. Dat geeft de illusie van 3D. Wanneer je nu nog je hoofdtelefoon aansluit, word je volledig ondergedompeld in een virtuele wereld.
‘The Displaced‘ is een meeslepende film over 3 oologskinderen – Oleg uit Oekraïne , Chuol uit Zuid Soedan en Hana uit Syrië – die je zeker niet onberoerd zal laten. De New York Times hoopt dan ook dat virtual reality een vaste waarde zal worden in nieuwsgaring.
Meer lezen:
- The NYT Is About to Launch VR’s Big Mainstream Moment
- Kijken: ‘The Displaced’ – De eerste virtual realityfilm van The New York Times
- The New York Times hopes its first virtual reality film, “The Displaced,” kicks off mass adoption of VR
Geef een reactie